باردیگردر باب سخنهای رفیق اسدالله کشتمند
محمد یعقوب هادی محمد یعقوب هادی

فضیلت سخن آن است که اعتماد ببار آورد

 

 امروز که این یاداشت را مینویسم خود را در برابر یک آزمون بزرگ رفاقت می بینم  .رفاقتی که  در تفکر من  ریشه در یک آرمان مشترک دارد . برای  یک آدم شرقی تربیه شده در دامان جامعه ای پراز سنت ها وخصوصیا ت  قومی ،چقدر آسان خواهد بود که هم بتواند از زیر کوله بار کنایه ها وآنهم در سطح یک اکثریت شرقی مزاج خود را برهاند وهم از دیدگاه اندیشه وتفکر بر علیه تعهد خود قرار نگیرد .

 انسان درجريان طولانی شدن عمر،بايد اثرپذیری ،اثر گذاری ووزن فكری وسياسی اش را در میان دو پدیده  (سنت،وتعهد)  نمایان بسازد .لذا، من  به این نتیجه رسيدم که اگر در یک تصادم   ومناقشهً قبیلوی قرار میداشتم ، بدون شک باید با روحیه ًناسیونالیستی  وقبیلوی تکلیف خود را روشن میسا ختم . اما اکنون که من در امر مبارزه بخاطر یک هدف کاملا شریفانه وبی ریا برای سعادت وآزادی مردم متعهد هستم  ،به حکم وجائب اخلاقی ، ارزش دادن ها ومعيار های برخورد، نزد من روشن است  . 

با درنظرداشت تعهد و سوگند، مقصد اصلی وآرمان سپاهی، پیروزی و رسیدن به هدف است . اینکه سینه را باید سپر کدام گلوله بسازد ،در پلان دفاعی یک سپاهی گنجایش ندارد ، ومن حقیقتا سپاهی هستم .من خواستم انتباهی را که ازمقالهً رفیق اسدالله کشتمند گرفته بودم بيان كنم ،زيرا  مقصد من آن بود تا بدانم منظورازتحریرآن یادداشت ايشان چه بود ؟من به نقطهً مطلوب رسیدم.

  ایشان گفتند که برخلاف وحدت قرار ندارند. اکنون میخواهم  مقصد سپاهیان آرمان را دنبال نمایم . لذا  ، از رفقا ی مسوًل سایتها خواهشمندم تا لطف نموده عكس مرا نیز ضمیمه ًاین یاد داشت منتشر سازند . تا هويت و موقف من روشن باشد ورفقا مراازجملهً آنانی ندانند كه هميشه از نامهای مستعار استفاده ميكنند واتهام ميبندند.  علاوتا ً ياد آوری ميكنم كه برای آن نشر فوتويم را تقاضا كردم تا معلوم شود که محمد یعقوب هادی  درست نام    صاحب همین فوتوست . 

 چرا، یادداشت رفیق اسدالله کشتمند را به بحث گرفتیم ؟ نخست اینکه اوشان را به حیث یکی از مسوولین صاحب صلاحیت سياسی و تشکیلاتی درسازمانی میشناسیم که ما سرنوشت سیاسی خودرا با آن سازمان گره زده ایم .  لذا، بصورت قطع هرحرف سیاسی وسازمانی اوشان ،نشان  مسوولیت پذیری خود سازمان و تمام اعضای سازمان تلقی میگردد . پس به بحث کشانیدن  یاد داشت اوشان،  جستجوی حل ابهامات  خلق شده درسطح عمومی بود که تنها چند تنی از رفقا این برداشت ها را منعکس کردند .هرگاه تلقیناتی از پیروزی در این مباحثه مطرح باشد من اعلان مینمایم که شما رفیق اسدالله کشتمند پیروزهستید .  چرا که با شنیدن آواز تفنگ سپاهی خود را به محل واقعه رسانیدید. اما به قضاوت های ما وشما،حتما ًرفقای ما داوری  خواهند نمود.  بهر حال هرگاه  همه به چنین صدای  هوشیار باش سپاهیان جواب بدهند  چیز های بیشتری بدست خواهیم آورد .

 یاداشت من دربارهً مقاله رفیق اسدالله کشتمند تنها یک نقد نبود. درنهایت مقالهً رفیق اسدالله کشتمند ، برویت شناخت وموقعیت ايشان درسطح یکی از مسوولین سازمان ، وسیلهً انعکاس یک مقدار گفتنی هایم درمورد یک  تعداد نویسنده های که ازموضع نهضت تناقض گویی مینمایند  نیز قرار گرفت که وظیفتاً آنرا انعکاس دادم  .

 مبارزهً مشترک معنایش این است كه درتمام مواردی که به سرنوشت مشترک وجمعی ما مربوط میشود ،همهً ما وظیفتا باید دخالت داشته باشیم.  هیچ کس حق ندارد ازلحاظ قهربودن وآشتی خود بالای سرنوشت جمعی اثربخشی  بيمورد وغير مفيدداشته باشد.  وما هم حق نداریم كه درپیش آمد چنین وضعيت (سیل بین )باشیم .از اینرو ، دراین باره بازهم گفتنی هستم كه بالاخره ما باید  تمام شیوه های اصولی ورفیقانه را بکار گیریم و به ناجورآمدی های اگراست که اگر ازحقیقت نگذریم است ، غلبه حاصل نماییم . درموردراه حل روشها وسلیقه های چند گانهً مضرمشتركاً فكر كنيم ومشكلات راحل نماییم .  روی  مسایل بی اتفاقی  خاک نیاندازیم که هروقت بتواند دوباره سر بیرون کند .همانطوریکه شما میفرمایید، درمورد همه مسایل باید برخورد شفاف صورت بگیرد .  اگرخواسته میشود تا نهضت  در اروپا تقویت گردد، واقعاً بايد مبارزه صورت گیرد و به نفع نهضت دراروپا اين محل تجمع نیرو های حزب دیروزما کار شود. توان های پراگنده جمع شوند.  مخصوصا رفقایيکه هم مستحق میباشند وهم خیلی ها موثر اند وهمین اکنون ازهر یک ما بیشتر  فعال اند یک مشت ساخته شوند .  بلی وقتی ما در میان خود شفاف برخورد نماییم باز در این صورت میتوانیم  به جانب  وحدت با یک امکان بیشتر وبه جانب سازمانهای رفیق برویم وبعداً با توان وموثريت بيشتر با سایر نیرو ها  ی مترقی در اتحاد وا ئتلاف برویم . لذا به قول معروف اول از خود شروع نماییم .

 واما درباره وحدت گفتنی های بیشترپیرامون مقالهً شما که از فعالیت های  وحدت خواهانه در اروپا یادداشت شده است،  بخوبی میدانیم .البته مسوولین ،منجمله شما در سطح تصمیم گیرند ه گان  وما در سطح آرزو مندانیکه در این عرصه درحصه ًخود کارنموده ایم ،دادو فریاد کشیده ایم سهم مشترک داشته ایم . اما،  میخواهید بدانید که بگویم ما میدانیم مشکل شما مشکل رهبریت  است . همانگونه که در جواب تان از امتیاز بخشی  برای من نوشته اید. من میگویم این موضع نهضت نیست .این گونه برخورد ها است که پروسهً وحدت را تخریب مینماید.آیا واقعا ًمیخواهید از من بشنوید که درمورد بحث رهبریت، موقف اکثریت رفقايی را که من شنیده ام وخبردارم، چيست ؟ من میخواهم به صراحت بگویم، اگرروزی مثلاً وحدت با حزب متحد ملی تامین میشود، هرگاه رفیق گرامی رفیق شیر محمد بزرگر ویا رفیق محترم نورالحق علومی ویا یک رفیق شایسته ای دیگراز این دو حزب  رئیس و یا رهبر سیاسی همان حزبی که نامش هرچه گذاشته شود ،انتخاب شوند، برای من ومثل من هزاران تن دیگرارزش یکسان دارد.  ما مشکل نداریم من وهزاران تن دیگر حاضر هستیم  سرباز دایمی شما باشیم . تنها به گفتهً شما این کادر رهبری است که به این صفا وصمیمیت تن نمیدهد. لذا، همهً ما میدانیم که مشکل وحدت را رفقای مسوول ایجاد نموده اند . با  وجود آنهم ما منت گذارخواهیم بود اگر رفقای مسوول به آن دست یابند.

 دربارهً وحدت یک مسالهً ديگر یا  قابل درک وفهم نیست ویا قصداً بهانه قرار داده میشود. وقتی ما از وحدت سخن میگويیم ، بسیارروشن، وحدت سازمانهای رفیق وهم اندیش میگويیم رفیق به  

 سازمانهای میگويیم که از نیرو های حزب بزرگ دیروز ما ایجاد شده اند ودر دیباچه ها پیش گفتارها واسناد مرامی شان، رسما خود را یا وارث  ویا امتداد مبارزه آرمانی آن حزب میدانند .  هم اندیش به آن سازمانهای رفیق میگويیم که برای کسب امتیاز،امروزمارا زیرسوال نمی برند و گذشته ً ما را زیر پا نمیگذارند وخودرا درتصویرکشیدن رخدادهای گذشته غیر مسوول ودیگران را مسوول نمیدانند 

 وبا آنهم  به اساس اشتراکات بیشتر، وحدت این سازمانهای رفیق وهم اندیش به اساس تفاهمات  رفیقانه ،مطابق روحیه اکثریت مرحله يی مطرح میباشد که در باره ً وحدت  ح م م ا با ن ف د ت ا  ایجاد کمیسیون همآهنگی هردو تشکل دریک مرحله ، نشست حضوری درهمایش کابل ، نشست ۱۹ اپریل  در اروپا وگفتگو های متداوام اعضای هر دو تشکل ، مبین این ادعا است. . 

   به این ترتیب در آن یاداشت من دربارهً مقاله «وجوه اشتراک نوین وراه مشترک را باید پیداکرد»به بسی از مسایل دیگر چون موضع گیری های متناقض از نام نهضت ولی در حقیقت علیه نهضت از طرف معدود افراد ناشناس نیز تماس گرفته شده بود که  برای توجیه یک سلسله مسایل عقده آفرین وعقده برانگیزنوشته های تخریش کنندهً این معدود افراد ( خوش خدمتان) از نوشته ً رفیق اسدالله کشتمند دربرابرآنان استمداد گرفتم  ونوشتم .   

 « در این یادداشت میخواهم ازقول رفیق اسدالله کشتمند که میفرمایند:(تواضع ما مورد سو استفاده قرار میگيیرد) بهره بگیرم وبه شهزاده های بری الاذمه بگویم که دیگر بس است . خواهشمندم تفنگ های تانرا بطرف دیگر نشانه بگیريد . درجایی که شما فیر مینمایید، همه از خود ودوستان شما اند. قهر آمرانه ،فخر فروشی وفضل فروشی بس ا ست 

 از آنجايیکه، همه یادداشتهای من به عنوان انسان متعهد ،حتی نوشته های طنزی من به نحوی با راه ورسم مبارزه ً من درارتباط است. منظورم به ارزش دادن آن جمله  ً عاریتی بکلی روشن بود وتمام آنانی مورد توجه بود واست که همیشه خواسته اند پروسهً همسویی و رفاقت  را با نادیده گرفتن  تمام اهداف نهضت زیر سوال قرار داده  واعتماد  وباور را نسبت به  نهضت ضعیف ساخته اند . اما  رفیق محترم ما با بزرگواری  برایم جواب نوشته اند .

  ((رفیق محترم! من نمیدانم این جملات را در حالت خونسردی کامل نوشته اید یانه. اگر در حالتی غیر عادی بوده است من گله ای ندارم ولی اگر با خونسردی واحساس مسئولیت نوشته باشید متاسفم که بگویم لحن شما بیشتر به« شهزاده های بری الذمه» شباهت دارد تا آنچه را من گفته ام. ما هیچکسی رانشانه نگرفته ایم .صاف وساده به توضیح مطالب بسیار ضروری پرداخته ایم.این را حق مسلم ما بدانید.هیچکسی حق ندارد بهر دلیل وبهانه ای که باشد جلو تبارز اندیشه هارا بگیرد.بگذار شما بدانید که در بحثهائی که در هیاًت رئیسه شورای اروپائی نهضت فراگیرصورت گرفت نظر مسلط همین بود که مادر قبال اجلاس 19 اپریل از شروع تا آخربطور اگاهانه وبا استواری با تواضع برخورد کردیم واین را برای امر وحدت ضروری می پنداشتیم ولی عده ای از آن سوء استفاده کردند.هر رفیق ما حق دارد بپرسد که آیا با در نظر داشت موقعیت وکمیت سازمان ما تبارز رفقای ما در اجلاس اخیر ملهم از تواضع وامتیاز دادن به دیگران بخاطر امر وحدت نبود؟.یادآوری می کنم که هیاًت رئیسه شورای اروپائی با طرح اینکه از تواضع ما دیگران سوء استفاده میکنند هیچ نشانی از برخورد «شهزاده های بری الذمه » ای را در جبین ندارد)).

 رفیق اسدالله کشتمند ! اکنون که  با یک سپاهی آرمان  طرف هستید واز نام سازمانی که در برابر اين سپاهی به مدافعهً شخصی میپردازید ودرعنوان مقاله اش  نوشته میکنید بخاطریکه  به اصل آزادی بیان وفادارید، این مقاله را نشر مینمایید وطرفدار مباحثهً سیاسی میباشید . این رفیق شما هم به  همان سازمان مربوط میشود که شما در آن موقف بالادارید .  لذا ، خواهشمندم اول  شما حرف های تان را  که در آغازآن نوشته اید :

 "((در اغاز به جواب مقاله رفیق محترم م.ی.هادی عرض می گردد که مقاله «وجوه اشتراک نوین وراه مشترک را باید پیداکرد» زیر نام اینجانب انتشار یافته است وامر روشنی است که موضع گیری خودم را انعکاس میدهد نه رهبری شورای اروپائی نهضت فراگیر را در هر موردی که لازم افتد تا مواضع رسمی

نهضت فراگیر اعلام گردد، اینکار از جانب مقامات رهبری آن صورت می گیرد))

پس بگیرید.  در حالیکه من جداً عقیده دارم که هیچ حرف مسوولین صاحب صلاحیت تشکیلاتی  ومخصوصا سخنانی که درباره  سرنوشت جمعی مطرح میشود  حرف شخصی شان بوده نمی تواند . به هر صورت از نام سازمان به دفاع ازمقالهً خود نپردازید . 

 دوم وقتی از نام سازمانی كه من خود بخاطر اهدافش مبارزه ميكنم ، زحمت ميكشم ومتعهد هستم   شما رفیق اسدالله کشتمند درموقف یک مسوول، مرا غیرعادی میخوانید. در حالیکه هیچ علامت غیرخونسردانه  را هم مشاهده نکرده اید. زیرا باكسب تجربه از دیگران ،همیشه خود را در عالم خون سردی حفظ نموده ام . اگراین هوشدارمرا نسبت به اظهارات غیرمسولانه کسانیکه شگاف های اختلاف را با نهضت ودرداخل نهضت عمیق میسازند  ومن چنین افراد را شهزاده های  بری الاذمه دانسته ام ، نزد شما ذمه داری من را نشان نمیدهد. بايد بگويم كه جدا ًمتاسفم .! 

 اگر رفقا احساس ميكنند كه تبصرهً من درمورد نوشتهً رفيق اسد الله كشتمند بيمورد واضافی است ،معذرت میخواهم  که جواب به نوشتهً رفيق نامبرده را كه من خود را به  حيث عضو نهضت فراگير به ارائهً پاسخ به آن اخلاقا ً مكلف ميدانستم اينطور انكشاف نمايد. تلاش ما بايد دراين جهت متمركز گردد تا به اثر فضیلت گرايی واستفاده ازادبیات دگم سیاسی،  بحث ها وتبادل افكار سالم حزبی وفكری به دیالوگ غیرموثرتبدیل نشود .

 بیایید شیوهً بیان  را ساده  وشفاف بسازیم. فاضل بودن و فهم ودرک عالی را كمايی كردن وبه آن ملبس بودن ، قابل افتخار است وميشود به حيث توشهً شخصی از آن استفاده كرد.اما، بايد توجيه، تفسير وتحليل اهداف سياسی ودادن خطوط روشن فكری ، خاصتا ً درسازمانها وتشكلات سياسی مبارز، بايد ساده وسليس بوده وچند پهلويی نداشته باشد تا برداشتهای چند گانه به وجود نيايد ومشكلات ساده ، جنجالهای عميق فكری وتشكيلاتی را سبب نگردد . 

 

 با احترام


July 2nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات